Urząd Miejski Wrocławia potwierdza, że ekipy będą wkrótce pracować na ul. Suchej na odcinku Borowska – Joannitów. Nie będą to jednak jeszcze prace związane z budową trasy tramwajowej po południowej stronie stacji Wrocław Główny. Do wybudowania będzie sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych między dworcami: kolejowym i autobusowym.
Za dwa lata ma być gotowy całkowicie nowy węzeł przesiadkowy dla wrocławskiej komunikacji miejskiej.
Powstanie na ul. Suchej, czyli po południowej stronie stacji Wrocław Główny. Powstanie tutaj zapowiadane od lat torowisko tramwajowe.
Przebudowa będzie częścią wrocławskiego Programu Tramwajowo-Autobusowego planowanego do 2032 roku.
Będą prace remontowe na ul. Suchej, ale nie te "tramwajowe"
Zanim po ul. Suchej pojadą tramwaje MPK, wcześniej ma szansę powstać sygnalizacja świetlna, łącząca
Dworzec Główny oraz Dworzec Autobusowy i galerię handlową Wroclavia. Znajdują się tutaj również przystanki kilku linii autobusowych: 110, 122, 125, 148, 612 czy N oraz kilku nocnych. Na początku maja, na wspomnianym przejściu dla pieszych autokar firmy Flixbus, potrącił 78-letnią kobietę, która poniosła śmierć na miejscu.
Wyświetl większą mapę
Jednak wrocławski magistrat nie wiąże bezpośrednio tego zdarzenia ze swoją decyzją. Temat świateł dla pieszych – jak słyszymy – był omawiany już w kwietniu na tzw. posiedzeniu transportowym, czyli cyklicznym spotkaniu władz Wrocławia i przedstawicieli m.in. Departamentu Infrastruktury i Transportu UMW.
– W czasie przygotowań zmian siatki połączeń, w związku z uruchomieniem wydzielonego korytarza na Jagodno, stało się jasne, że przez ulicą Suchą pojedzie więcej autobusów – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Stąd czynniki decydujące to zwiększenie liczby autobusów przejeżdżających przez ulicę Suchą oraz poprawa bezpieczeństwa.
Budowa świateł na ul. Suchej rodzi wiele pytań o zastosowane rozwiązania. Chodzi o to czy sygnalizacja będzie wzbudzana przez pieszych poprzez czujniki, czy przez przycisk. Pojawia się też pytanie czy w tym konkretnym miejscu zmotoryzowani, a w tym kierujący autobusami, będą mieli do dyspozycji liczniki, znane chociażby z pobliskiego skrzyżowania Pułaskiego – Małachowskiego.
Na chwilę obecną dowiadujemy się jedynie, że nowa sygnalizacja będzie włączona do wrocławskiego systemu ITS.
Na razie przygotowania do przetargu tylko na sygnalizację
Pomimo deklaracji, nadal nie ogłoszono przetargu na dokumentację projektową tramwaju ul. Suchej. Miało to nastąpić najpóźniej do końca czerwca. Wiadomo, że inwestycję realizowałaby spółka Wrocławskie Inwestycje. Założony termin zakończenia to koniec 2027 roku.
Natomiast w bliższych planach jest opisywana dzisiaj budowa sygnalizacji świetlnej. Zapytaliśmy UMW, kiedy orientacyjnie można spodziewać się rozpoczęcia prac oraz ile mogą one kosztować? – Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta jest na etapie zbierania dokumentacji. Terminy, koszt i daty będziemy mogli podać po przetargu – wyjaśnia Joanna Urbańska-Jaworska.